Hangtechnikai, zenei érdekességek, tesztek, beszámolók

shorter audio blog

shorter audio blog

Állami rockzenekar, vagy valódi tehetség?

Dinamit együttes első album (1980)

2021. június 14. - shortlong

1979 egyik nyár eleji szombat estéjén az "Egymillió fontos hangjegy" c. zenei műsor egy egész adást szentelt a semmiből nagy hirtelenséggel felbukkant supergroup-nak, a Dinamit Együttesnek. Felcsendült az első szám, a "Tinédzser dal" és rohantam az ablakhoz, hogy az bérházunk udvarán lebzselő haverjaimat felzavarjam a TV elé.

Néhány perc múlva az egész ház zengett a Dinamit zenéjétől...

14 évesen rendkívül izgalmasnak, nekem szólónak hallottam a zenét, felkavarónak a szövegeket és a megtestesült őserőnek, igazi sámánnak láttam az énekest. Azonnal rajongójuk lettem, mint ahogy a házból mindenki.

dinamit_1_eleje.jpg

1979-ben tehát megalakult egy zenekar, ami felforgatta a hazai zenei életet. Tette ezt azért, mert az együttes születése a P. Mobil, a Mini és a Skorpió átalakulását eredményezte, valamint sokféle szóbeszédre, találgatásra adott okot akkor is, azóta is. Sajnos, a tisztánlátás(?) érdekében ki kell rá térnünk.

Vikidál Gyula a P. Mobil meghatározó tagja, mindenféle ok és előzmény nélkül kivált Schuster Lóránt együtteséből és nagyon rövid idő alatt olyan zenei karriert futott be, ami a P. Mobillal elképzelhetetlen volt.

Azonnali TV-műsor, lekötött koncertturnék, nagylemezek...

Természetesen mindennek lehetett az az oka, hogy a Dinamit zenészei (Németh Alajos, Németh Gábor, Szűcs Antal Gábor, Papp Gyula) rendkívül tehetséges muzsikusok, ismertségüket pedig országos (nemzetközi) hírű együttesekben alapozták meg. Azonban, nem szabad elfelejtenünk, hogy 1979-et írtunk, amikor nem számított a tehetség, nem számított a közönség - a TV- és rádiószereplést, a lemezkiadási lehetőségeket elsősorban politikai indokokból, a párt elvárásai szerint biztosították. E (sötét)korban egyszer csak a korábban éppen csak megtűrt Vikidál Gyula megjelenik a médiában, hanglemezeket adhat ki, eljátszhatja Koppányt...

Természetesen hangjának, tehetségének, kisugárzásának köszönhetően ezeket mind megérdemelte - a legjobb magyar rockénekesnek tartom -, de valahogy a korszak berögződött szokásának mindez ellentmondott.

Dalos ügynök, alias Vikidál Gyula éveken keresztül "beépített" ügynöke volt az Állambiztonsági Szolgálatnak és írt jelentéseket Gábor Róbert kapcsolattartó tisztnek. Még mielőtt bárki is elítélné ezért Vikidált, feltétlenül meg kell említeni, ezen jelentések senkire nézve sem tartalmaztak semmiféle negatívumot, semmiféle kompromittáló adatot. Jelezte az együttesek megalakulását, átszerveződését, a tagok "hangulatát". Jelentéseiből értesülhetett az állam pl. a KFT és a Bikini megalakulásáról is.

long_audioblog.jpg

Úgy gondolom, az utókornak a Bikinivel és Nagy Feróval kapcsolatos jelentéséért külön köszönetet is kellene mondani "Dalos" ügynöknek. Ferót rendkívül pozitív színben tüntette fel, egyértelműen jelezte, hogy a Bikini egy "balhé mentes" újszerű, újfajta gondolatokat közvetítő zenekar lesz. Ezen jelentésnek (is) köszönhetjük, hogy megalakulhatott a Nagy Feró féle Bikini és megjelenhetett rendkívül különleges, egyedi és megismételhetetlen első két albumuk - ezeket a későbbiekben bemutatjuk.

Dalos ügynök egyedül Schuszter Lórántot próbálta némileg besározni, azonban a róla szóló jelentések is leginkább ártalmatlan semmiségeket tartalmaztak.

Azt, hogy Vikidált a zenei karrierjének meglódulásával megjutalmazta őt az állam, vagy mindaz pusztán tehetségének (és zenésztársai tehetségének!) köszönhető, döntse el mindenki maga. Egy dolog azonban vitathatatlan, Vikidál Gyula egyértelműen meghatározó és megkerülhetetlen alakja a magyar rockéletnek. Valamint az is vitathatatlan, a Dinamit zenekarvezetője, mozgatórugója az induláskor, valójában Papp Gyula volt, akinek szerepét '80-ban Németh Gábor vette át.

dinamit_1_hata.jpg

Visszatérve az első Dinamit albumra - és túllépve az "állami rockzenekar" kijelentésen -, valójában rendkívül ütős, nagyon jó zenét, afféle esszenciális rockzenét hallhatunk róla. A maga műfajában egyenrangúnak találom a Skorpió, vagy a Piramis első lemezével. Nincs egyetlen pillanatnyi megállás, nincs üresjárat, nincs töltelék.

Kiforrott, érett album, amelyen tehetséges és tapasztalt zenészek játszanak könnyedén - minden hangot, fordulatot, szólót "kisujjból" kirázva. Időnként olyan érzést kelt, mint egy igazi örömzenélés valamelyik kocsmában egy koncert után. A hallgató érzi a tüzet, az izzadtságot, a koszt, átveszi a lüktetést - önkéntelenül jár a láb, beindul a léggitározás akár 50+ évesen is.

Az egyes szerzeményeket nem is érdemes kiemelni, nincs jobb, vagy rosszabb. Mindegyik egy-egy műalkotás, függetlenül attól, hogy melankolikus, vagy lüktető életigenlést sugárzó, elgondolkodtató, vagy csak a tombolást szabadjára engedő.

dream_audio_januar.gif

Azonban a zenészekről külön-külön érdemes néhány szót szólni.

Vikidál Gyula hangja, hangjának sokszínűsége, dinamizmusa folyamatosan újabb és újabb rácsodálkozásra, elismerő fejbólintásokra késztet. Folyamatosan ott motoszkál a "mi lett volna, ha" gondolat - mi lett volna, ha Vikidál mögött a Led Zeppelin, a Deep Purple, a Whitesnake stb. állt volna.

Németh Alajos basszusjátéka bőven túllép a "néhány hangon ritmust pengetek" stíluson. Frenreisz-hez, Som-hoz hasonlóan a basszusgitár szólisztikus hangszerré válik a kezében. Megteremti a lemezen végigfutó folyamatos lüktetést, egy olyan "hangszőnyeget", ami stabilan tartja a többi zenész játékát, s teszi ezt úgy, hogy játékára koncentrálva, azt sohasem találjuk egysíkúnak, öncélúnak.

vibracsi_banner_600x600.jpg

Németh Gábor szokásához híven egyetlen pillanatot sem hagy ki, hogy izgalmas, színes dobjátékával ne csak ritmust, hanem tónusokat, hangfelhőket is adjon a zenéhez. Egyszerre vannak jelen a bődületes erejű beütések és a cizellált, igen-igen finom, szinte csipkeszerű "cinnfüggönyök". (Nem véletlen, hogy pályafutásának egyik legfontosabb állomása az SBB lett.)

Szűcs Antal Gábor a Gibsonjával ugyan némileg háttérbe szorul, beolvad a többiek közé, de ha elindul... No igen, abban a pillanatban mi is léggitározni kezdünk és rövid "szólisztikus" betéteit újra és újra meghallgatjuk.

long-kft-banner_ok.jpg

Papp Gyula kedvenc dobosa, Németh Gábor - akit a világ egyik legjobbjának tart -, így kettejük összjátéka, a ritmusalapokra ráültetett hammond futamok különleges élményt jelentenek. Hallani az összeszokottságot, együtt-lélegzést. (Igaz, barátságuk '82-re erősen megromlott, de az első albumon ez még nem érződik.) Billentyűsjátéka egyszerre erősíti a zene alapjainak tömörségét, járul hozzá a lüktetéshez, ugyanakkor, mintegy felmerülve, a zenei tömbre ráültetve mutat be felejthetetlen, borzongató tónusú billentyűsfutamokat.

Kiváló csapat, szerencsés indulás, nagyon jó album.

A bejegyzés trackback címe:

https://shorter.blog.hu/api/trackback/id/tr2616593072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Club Sandwich 2021.06.15. 01:07:21

Megvan ez a lemez, bar sajnos nem valami jo allapotban, de akarhanyszor felteszem, az elso hangtol az utolsoig imadom. Ahogy irod, minden egyes darab ugy tokeletes ahogy van. Nagy kar lenne ha nem lenne...

arncht 2021.06.15. 06:52:41

Vikidalt szvsz semmi sem mentesiti az alol, ami csinalt besugokent. De fenykoraban o volt a rock enekhangja. Szvsz nemzetkozi szinten is keves ilyen elementalis hangu enekes van, erre termett, ha egy rock enekest kellene valasztanom, o lenne az.

Ekrü 2021.06.15. 07:33:07

Vikidál hatalmas tehetség volt,imádtam a hangját,ahogy a P.Box-ban énekelt.Később láttam számtalan musicalben tökéletes volt mindegyikben.Bár ahogy előttem is írták ,hogy ugyan nem menti fel,de ő is csak egy áldozat volt akit megzsaroltak egy elkövetett hiba miatt.Ha jól tudom Nagy Feró pld. megbocsátott neki.
"eljátszhatja Koppányt..."-Ő volt maga Koppány ,azóta sem láttam nála jobbat ebben a szerepben. Mint ahogy Deák Bill Gyula volt a tökéletes Torda,Nagy Feró meg Laborc.Rájuk pedig végképp nem lehet mondani,hogy a rendszer kegyeltjei voltak...

nemecsekerno_007 2021.06.15. 08:29:49

@Ekrü: Azok szerintem érdekesebbek, akik nem Koppány szerepét kapták, hanem Timföldgyárat :)))))

ludomik 2021.06.15. 08:39:18

Dinamit,1# lemeze,meg nem utott ki,bar az Igazsag,es a Tinedzser dal,nagyon tettszet, VISZONT, a A Hid lemez,az egy Magyar rock mestermju,,meg ma is 54 evesen hallgatom,Szucs A Gabor Giibsonja ,eletre kel,az ujjai alatt,40 eve szeretem jatekat,STilus es sziv...Hihetetlen,,,,Viszont tenyleg osszerakott banda volt,,,mint annak idelyen a nyalgep.ASIA,,,Vikidal,utanozhatatlan,,besugo multja,bearnyekolja a hangjat,de,mikor a CD hallgatom, nem gondolok ra,,,

birka menet 2021.06.15. 09:20:54

A lényeg az, hogy minden még élő komcsi, besúgó már vagy 20 éve a fidessben van. Erre mondja orbán, hogy magyar nemzeti párt, igen pontosan így néz ki ez a magyar nemzet.

E.T.A. 2021.06.15. 09:36:27

A Tinédzser dal a Slaughter and the Dogs nevű angol punkbanda "Come on back" c. dalának lassított, de koppintott verziója.
A "Come on back" 1977-es vagy 78-as kislemez volt.
Amúgy jó album az első Dinamit lemez, de mégjobb a második, a "Híd" 1981-ből. Ott sokkal fémesebb már a gitár, és a dalok is gyorsabbak.
Nagy kár, hogy anno a kritika nagyon lehúzta őket.

aaabbbccc 2021.06.15. 10:20:05

jo zene, remek zeneszek
de jopar szam szovege szegyen,

gigabursch 2021.06.15. 10:32:32

Köszönöm a cikket!
Zeneileg zseniális anyag.
Szövegileg is kiváló.

Ez az amikor öt zeneszerző együttműködik.

gigabursch 2021.06.15. 10:39:55

@gigabursch: megvan LP-n mindkettő.

Hogy Vikidál-e a legjobb énekes - értelmetlen vita. Kb 40 fős csak a korosztályának mezőnye.
S azóta is tele van kis hazánk rock-torkokkal.

S ki volt még innen beszervezett? Na erről is kéne beszélni.

Killary Fucking Clingon 2021.06.15. 10:52:25

Jó időben jött ez az írás úgy 3 napja Dinamit szól a kocsiban. A zenekar jó volt, a szövegeket is szeretem. Vikidál is tökéletes volt. Az ügynök faszságot meg hagyjuk már, ugyan mit lehetett jelenteni? Józsi koncert után berúgott mint az albánszamár, Pista meg lekúrta a büfében dolgozó Marikát, miután megfogdosta a párt titkár lányának a seggét. Ugyan már.. A Dinamit teljes jogú tagja a magyar rocktörténelemnek,

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2021.06.15. 11:18:55

@E.T.A.: Kösz! Jó lenne összegyűjteni a magyar együttesek honnan nyúlták a számaikat. Külföldiek esetében rengeteg ilyen videó van a youtubeon.

Killary Fucking Clingon 2021.06.15. 11:29:19

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!: kurva hosszú video lenne.. Az LGT majdnem a teljes katalógját lopta úgy ahogy van...

Öngerjesztő Erg 2021.06.15. 11:41:13

Az azért kis túlzás, hogy Vikidál "minden ok és előzmény" nélkül jött volna el a Mobilból. Előtte már majdnem a Korálba ment, van is vele demo-felvétel, csak aztán Lóri maradásra bírta (hogy milyen módszerrel, arról megoszlanak a vélemények..)

Öngerjesztő Erg 2021.06.15. 11:45:42

@Killary Fucking Clingon: A lopás szerintem erős kifejezés. Nevezzük inkább inspirációnak. És ugye már Zappa is megmondta, hogy nehéz új dologgal előjönni, mert minden jó zenét megírtak már száz éve a parókás fickók..

t0thl 2021.06.15. 12:06:45

A Híd c. lemez egy mestermű. Ugyan olvastam kritikát ahol lehúzták sablonos, ötlettelen lemezként jellemezték, de szerintem nemcsak itthon, az általam ismert külföldi lemezek között is az élmezőnyben van. Én tavaly hallottam először, szóval ki lehet jelenteni, hogy időtálló.

Killary Fucking Clingon 2021.06.15. 12:20:19

@Öngerjesztő Erg: Hát..nehéz inspirációnak nevezni azt amit a Szól a rádió című dalhoz használnak....

www.youtube.com/watch?v=GclqkjCYOGg

bárhol bármilyen bíroságon megállna a plágium vád..
De tudjuk Presser mekkora Chicago rajongó volt, ettől persze még tehetséges zenész, csak a kommunista időkben simán lenyultak bármit, lévén semmilyen retorzióra nem kellett és lehetett számítani, a hazai közönség nagy részének meg fogalma sem volt az amerikai zenekarok létezéséről sem..Szabad volt a tánc :)

konrada 2021.06.15. 13:52:07

A zene tényleg jó, Vikidál hangja tényleg talán a legjobb (volt sajnos!), de a dalszövegek!!!

Én akkoriban lázadó rokker voltam, és qrvára utáltam, hogy azokból a főszponzor KISZ (nem KISS!;) iránymutatása szól ki, nevelni akarva minket...

(Legalább tingli-tanglik lettek volna azok a szövegek! Nem kell mindig "Nem kell", meg "utolsó cigeretta" "Budapest felett az ég", lehet "hotyi-totyi, bimmbamm", meg "Homok a szélben" "Levél" (ha már P.Box), de hogy "hol van a szép ruhám" hát a kellett a fenének. Kár volt magukat így eladni.

(Vikidál meg egy igazi szerencsétlene volt a korszaknak: igazán az énekléshez értett, és ezért többször kötött üzletet a hatalommal - amit ha megbánt is - éneklés helyett a vidámparki kanyargóban gépkezelő, bontóban lakatos - mindig újra és újra megkötött, mert tényleg csak egyben volt jó, az éneklésben...)

Alick 2021.06.15. 16:19:17

@konrada: A Dinamitot Erdős Péterék rakták össze, felsőbb "sugallatra"... hogy a koncerteken csellengő fiatalokat megszólítsák, mederbe tereljék. Aki "csövesként" tudta/sejtette, hogy erről van szó, az (kezdetben) hallani sem akart a Dinamitról.
Az viszont tagadhatatlan, hogy a menedzsment "profi" munkát végzett, elérte céljait és közben nagyjából mindenki jól járt a helyzettel.

Vikidálról és a "besúgókról": az vesse rájuk (kiszolgáltatott kisemberekre) az első követ, aki a "rendszerváltáskor" nem harcolt a "az ügynöktartók elitváltásáért", magyarul a függetlenített "profi" KISZ és MSZMP tisztségviselők közügyektől való, több évtizedre szóló eltiltásáért (mint ahogy azt ők és elődeik tették a következetes '56-osokkal).

horrorpornó bábszínház 2021.06.15. 16:19:50

Miért kell ennyire nulla helyesírással írni?
Ez így olvashatatlan.

A Dinamit első lemeze nagyon gagyi popzene, nem rock. Szövegében érződik az állami rockzenekari szerepkör, és a zenéjében sincs semmi érdekes vagy említésre méltó. Ami szégyen, mert tényleg nagyon jó zenészek alkották. De hát van, amikor a hegyek egeret szülnek.

Vikidál nem tudom, miket írhatott Schusterről, mert amikor beszervezték (1981), már rég nem a Mobilban volt.

Német Lojzi meg országos versenyeket nyert meg 16 évesen, hozzá képest Frenreisz meg Som esetleg tehetséges ipari tanulók voltak.
Más kérdés, hogy a Bikini zenéje úgy szar, ahogy van, és amit ott játszik, azt egy átlag basszeros is lejátszaná még álmában is. Nem tudom, Lojzit ez mennyire elégíti ki, mert megtehetné azt is, amit Alapi, hogy az Eddában játssza nagy pénzért a fost, mellette meg csinál egy jazz-rock-zenekart hobbiból, haverokkal, mert a másikban kapott pénzéből nem baj, ha a hobbizenekara veszteséges.

horrorpornó bábszínház 2021.06.15. 16:20:28

@arncht:
Igen, tényleg vannak olyan agyatlan náci barmok, mint te.

horrorpornó bábszínház 2021.06.15. 16:30:07

@Ekrü:
Igen, a HBB tényleg komoly rendszerellenség volt, Hobo apja is csak belügyminszter-helyettesként tengette az életét, a zenekarnak meg a megalakulástól számított 2 év után már lemeze volt. Mi lett volna, ha még kegyeltek is lettek volna?

@Öngerjesztő Erg:
Igen, ahogy smitplagi bá is betűről betűre leinspirálta a doktorinjának a 2/3 részét a bolgár faszi könyvéről.
Nevezzük nevén, a lopás az lopás.
(Nem mellesleg a HBB Közép-európai Hobo Blues-a is, mind a kettő, az egyik (Viharban születtem) egy görög együttes, a másik Muddy Waters: Mannish Boy, bár utóbbinál ezt legalább megjegyzik.)

@t0thl:
Vagy rossz lemezeket ismersz, vagy keveset.

@konrada:
Honnan tudod, mennyire volt jó géplakatos? Lehet, hogy simán verte azt, amilyen énekes.

arncht 2021.06.15. 16:40:38

@horrorpornó bábszínház: ezt mibol sikerult leszurni kedves szemelyeskedo baratom?

Killary Fucking Clingon 2021.06.15. 16:45:34

@horrorpornó bábszínház: Nem neked való a popszakma, ez nyílvánvaló . Hót hülye vagy a zenéhez, legalább ne reklámozd.

Commandante Jayasuriya 2021.06.15. 18:12:32

@Alick:
A nem csövesek is tudták, mivel nem titkolta senki, hogy a Dinamitot Erdős Péter hozta össze. Visszatérve az íráshoz, az kétségtelen tény, hogy komoly meglepetést okozott a proli melós imidzsű Vikidál megjelenése egy az arisztokratikus modorú Szűcs Totya féle selyem zakós, trapéznadrágos ficsúrosra maszkírozott bandában

ekat 2021.06.15. 18:14:34

Én nagyon szerettem anno Vikidált (a Mobilban), és nagyon borzasztó volt őt 1-2-3 éve a Tabánban énekelni hallani. Úgy énekelt Mobilt, mintha operát énekelne, ahhoz passzoló arckifejezésekkel és gesztusokkal.... borzasztó volt.

powerage 2021.06.15. 19:41:44

A lemzborítón Powerage-fonttal kiírt zenekarnév meg a karateszerelésbe bújt énekes aki harmincéves fejjel iskolai tízórairól meg pótvizsgáról énekelget.

Államilag megdizájnolt zeneipar.

aranyláz 2021.06.15. 21:50:05

@Killary Fucking Clingon: ezt most úgy mondod, mintha nyugaton nem nyúltak volna egymástól :) jó, lehet, hogy nem ilyen pofátlanul, de na, Zeppelin is nyúlt, meg sok más ismert banda is, persze ettől még én sem örültem, mikor megtudtam ezeket a kedvenceimről

Dinamitot nem sokat hallgattam, de ez a szöveg kiverte a biztosítékot nálam:
"Az iskolába tízórait nem viszek
Lesz majd másnak
Abból én is kérhetek" őszinte, kőkemény rock, hehe
Egyébként nem rossz a zene, de nekem a HBB, P.Mobil hitelesebb, és jobban is tetszik abból az időből.

Öngerjesztő Erg 2021.06.15. 22:09:02

@Killary Fucking Clingon: Egy mashup alapján az is megállna, hogy Steve Harris lenyúlta az ABBÁt, van ilyen mashup is. :)
Itt az eredeti Chicago dal: www.youtube.com/watch?v=80s3warB_c0
Maximum inspiráció a Szól a rádió. Ha már mindenáron nyúlást akarunk kiáltani, akkor inkább a Bergendyt mondanám - a ritmus-sika és a fúvószekció elég tipikus Bergendy stílusjegy.
És én már a Chicagoban is hallom az ihletet: a középrész itt-ott a Beatlesre hajas, a gitárnyűvés meg Clapton-Hendrix hibrid.
Szerintem.

Treff Bubi 2021.06.15. 22:41:15

@ekat: Vikidál énekstílusát, előadói technikáját nagyon átformálták a musicales évek, rengeteg operai manírt felszedett sajnos.

horrorpornó bábszínház 2021.06.16. 02:06:20

@arncht:
Abból, amit írtál, és barátod a lónak a fasza.

horrorpornó bábszínház 2021.06.16. 02:08:22

@Killary Fucking Clingon:
Te milyen hangszeren is játszol? És fejből el tudod mondani mondjuk a la pentaton hangjait?
Attól tartok, koma, kettőnk közül nem én vagyok tök hülye a zenéhez, hanem az, akinek a Dinamit rockzene.

horrorpornó bábszínház 2021.06.16. 02:19:21

@Commandante Jayasuriya:
"arisztokratikus modorú Szűcs Totya"
Hát, nem tudtam, hogy a barnább bőrű honfitársaink új megnevezése az arisztokratikus. A roma már nem PC?

Ráadásul a Dinamit nem ilyen selyemnadrágost stb. volt, amit írsz, hanem "őszinte, kőkemény" rockzenének szánták, kvázi a P. Mobil ellenpólusának. Hát nem jött össze.

@ekat:
1 éve nem láthattad, mert akkor korlátozás volt.
Én láttam a Mobilmániával néhányszor, a magasai már nincsenek meg (elmúlt 70), de azért a Főnix, a Kétforintos dal még mindig vele az igazi, nem a Mobilmánia mostani énekesével, mert az őserő még mindig ott van a hangjában.
A szörnyű inkább az volt, hogy nekiállt a Fidesz mellett kampányolni összekötő szövegként.

@powerage:
Vikidál a Mobilban is énekelt néha judogiban (ami nem karate-, hanem cselgáncsszerelés).
A többi áll.
A tizenéves csövesek zenekarának szánták őket.

@Öngerjesztő Erg:
Azaz ők is bluesskálát használnak? Borzasztó!

arncht 2021.06.16. 06:33:50

@horrorpornó bábszínház: most lesulyedhetnek a szintedre, de nem teszem. Fogalmam nincs mi bajod.

eßemfaßom meg áll 2021.06.16. 07:30:17

gitároktatás kezdőknek: a pentaton skála

én leborulnék az előtt aki ismeri a pentatont :)

Celtic 2021.06.18. 11:09:43

Jó. Kezdjük ott, nem az a baj, hogy ügynök volt, nem az a baj, hogy jelentett. Az a baj, hogy _utána_ letagadta.

horrorpornó bábszínház 2021.07.06. 17:11:09

@Celtic:
Nem tagadta le, csak nem állt elő azzal 1990. május 1-jén, hogy ügynök volt.
Ahogy Orbán1Geci Viktor sem, pedig ő is az volt. Nem véletlenül nem engedi nyilvánosságra hozni a Fidesz az ügynökaktákat.

horrorpornó bábszínház 2021.07.06. 17:11:46

@arncht:
Nem hát, mert oda rakéta kéne, hogy a te szintedről felemelkedj.

horrorpornó bábszínház 2021.07.06. 17:14:43

@eßemfaßom meg áll:
Melyik pentatont? Merthogy abból is több van ám.
süti beállítások módosítása